Wersja HTML pliku "Statut"
STATUT
Stowarzyszenia Osób z Nowotworami Głowy i Szyi
Postanowienia ogólne
- Stowarzyszenie Osób z Nowotworami Głowy i Szyi jest organizacją powołaną w celu udzielenia wszelkiej pomocy osobom chorym na nowotwory głowy i szyi. Obejmuje członkostwem osoby chore na nowotwory głowy i szyi, ich rodziny oraz przedstawicieli różnych specjalności, zajmujących się leczeniem, rehabilitacją i innymi formami wspierania.
- W dalszej części statutu, Stowarzyszenie Osób z Nowotworami Głowy i Szyi zwan będzie Stowarzyszeniem.
- Stowarzyszenie jest apolityczne, dobrowolnie działa na zasadach zawartych Ustawie o Stowarzyszeniach z dnia 07 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. 2001, nr 79, poz. 855 z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego statutu posiada osobowość prawną.
- Stowarzyszenie działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, jego siedzibą jest miasto Poznań. Stowarzyszenie jest organizacją niezarobkową. Wszystkie środki finansowe organizacji są przeznaczane na realizację celów statutowych.
- Stowarzyszenie posługuje się pieczęcią podłużną z nazwą Stowarzyszenia i jego adresem. Stowarzyszenie działa bezterminowo. Stowarzyszenie spełnia warunki Organizacji Pożytku Publicznego.
Cele i formy działania
- Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
6.1 Podejmowanie wszelkich działań zmierzających do wspierania chorych na nowotwory głowy i szyi, pod względem leczniczym oraz rehabilitacyjnym;
6.2 Organizowanie grup wsparcia dla chorych i ich rodzin;
6.3 Organizowanie obozów rehabilitacyjnych dla chorych;
6.4 Organizowanie innych form pomocy;
6.5 Propagowanie różnych form leczenia i rehabilitacji wśród chorych na nowotwory głowy i szyi;
6.6 Prowadzenie profilaktyki w zakresie zachorowań na nowotwory głowy i szyi poprzez działalność naukową i edukacyjną; - Stowarzyszenie prowadzi współpracę ze wszystkimi organizacjami prowadzącymi działalność w zakresie tych samych zagadnień oraz osobami prywatnymi.
- Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania.
- Zdobywanie i gromadzenie środków finansowych umożliwiających realizację celów statutowych.
- Prowadzenie działalności wydawniczej poprzez druk książek, czasopism, broszurek, ulotek, itp.
Członkowie, ich prawa i obowiązki
- Członkami Stowarzyszenia są:
11.1 Członkowie zwyczajni, którymi są osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, przyjęte w poczet członków Stowarzyszenia;
11.2 Członkowie wspierający, którymi są osoby prawne i fizyczne, wspierające Stowarzyszenie finansowo oraz w inny sposób. Osoby prawne reprezentowane są przez pełnomocnych przedstawicieli;
11.3 Członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia mogą być obywatele polscy lub obcokrajowcy, którzy ukończyli 18 rok życia, utożsamiają się z zasadami i programem stowarzyszenia, wypełnili deklarację członkowską. Decyzję o nadaniu statusu członka zwyczajnego podejmuje Zarząd Stowarzyszenia. Członkami zwyczajnymi są także założyciele Stowarzyszenia. - Członkowie zwyczajni Stowarzyszenia mają prawo do:
12.1 Wybierania i byci wybieranymi do władz Stowarzyszenia;
12.2 Uczestniczenia w życiu Stowarzyszenia, korzystania z różnych form wspierania i pomocy, a także z jego możliwości naukowych i organizacyjnych;
12.3 Używania logo Stowarzyszenia; - Członkowie wspierający korzystają z uprawnień określonych w punkcie 12.2 12.3.
- Członkowie zwyczajni Stowarzyszenia mają następujące obowiązki:
14.1 Uczestniczenia w Walnych Zgromadzeniach
14.2 Brania aktywnego udziału w realizacji zadań Stowarzyszenia;
14.3 Uczestniczenia w życiu Stowarzyszenia i podejmowanych przez nie akcjach ;
14.4 Stosowania się do podejmowanych postanowień statutu i uchwał Władz Stowarzyszenia;
14.5 Regularnego opłacania składek członkowskich, o ile Zarząd nie zwolni ich z tego obowiązku; - Przynależność członka do Stowarzyszenia ustaje w razie:
15.1 Dobrowolnego wystąpienia;
15.2 Śmierci;
15.3 Skreślenia z listy członków;
15.4 Usunięcia ze Stowarzyszenia:
15.5 Skreślenie z listy członków może nastąpić na podstawie uchwały Zarządu, gdy członek nie bierze udziału w żadnej formie pracy Stowarzyszenia lub nie opłaca składek przez okres jednego roku. Usunięcie ze Stowarzyszenia następuje uchwałą Walnego Zgromadzenia na skutek postępowania przez członka w sposób sprzeczny ze statutem lub przepisami prawa i ogólnie stosowanymi zasadami etycznymi i moralnymi.
15.5 Zarząd zobowiązany jest zawiadomić członka Stowarzyszenia o wykluczeniu podając przyczyny i wskazując na prawo odwołania się do Walnego Zgromadzenia;
15.6 Od uchwały w przedmiocie skreślenia lub wykluczenia przysługuje odwołanie w terminie 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia, o którym mowa do Walnego Zgromadzenia, którego uchwała jest ostateczna.
Władze Stowarzyszenia
- Władzami Stowarzyszenia są:
16.1 Walne Zgromadzenia;
16.2 Zarząd Stowarzyszenia;
16.3 Komisja Rewizyjna; - Walne Zgromadzenie:
17.1 Walne Zgromadzenie składa się ze wszystkich Członków Stowarzyszenia i zwoływane jest przez Zarząd, co 3 lata jako zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze; 17.2 Zwołując Walne Zgromadzenie Zarząd powiadamia pisemnie wszystkich Członków Stowarzyszenia przynajmniej 2 tygodnie przed jego terminem.
17.3 Zawiadomienie o Walnym Zgromadzeniu powinno zawierać: porządek obrad, miejsce zebrania i jego termin.
17.4 Walne Zgromadzenie nie może podejmować uchwał poza porządkiem obrad.
17.5 W przypadku, kiedy pierwszy termin nie ma 50% członków Stowarzyszenia, Zarząd ma prawo rozwiązać Walne Zgromadzenie, następnie zwołać kolejne po upływie 15 minut. Ma ono prawo obradować i podejmować uchwały niezależnie od liczby obecnych Członków Stowarzyszenia. - Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd:
18.1 Z własnej inicjatywy;
18.2 Na żądanie Komisji Rewizyjnej;
18.3 Na pisemny wniosek, co najmniej 1/3 członków zwyczajnych Stowarzyszenia;
18.4 Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie winno być zwołane w terminie jednego miesiąca od daty zgłoszenia wniosku lub żądania Komisji Rewizyjnej a porządek obrad może obejmować wyłącznie sprawy ujęte we wniosku o zwołanie zebrania. - Raz do roku w okresie do 30 kwietnia Zarząd Stowarzyszenia zwołuje Zwyczajne Walne Zgromadzenie Sprawozdawcze z działalności za rok poprzedni oraz uchwala i zatwierdza budżet na następny rok oraz działalność Stowarzyszenia.
- Do kompetencji wyłącznych Walnego Zgromadzenia, poza wskazanymi w innych
miejscach niniejszego statutu należą:
20.1 Podejmowanie uchwał;
20.2 Uchwalanie planu i budżetu Stowarzyszenia oraz zatwierdzanie jego bilansu;
20.3 Uchwalanie kierunków rozwoju Stowarzyszenia;
20.4 Wybór i odwołanie Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
20.5 Udzielanie absolutorium władzom Stowarzyszenia;
20.6 Podejmowanie uchwał w innych sprawach, o ile Walne Zgromadzenie uzna za stosowne objęcie ich swoimi kompetencjami;
20.7 W miarę potrzeby, Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie może wybierać w czasie trwania kadencji nowy Zarząd, Komisję Rewizyjną lub dokonywać zmian w ich składzie. - Zarząd Stowarzyszenia, w liczbie 4 do 11 członków, konstytuując się wybiera ze swojego grona Prezesa, który kieruje pracami Zarządu przez okres 3 lat. Nowo wybrany Prezes proponuje, spośród członków Zarządu, kandydatów na stanowiska: Z-cy Prezesa, Sekretarza, Skarbnika.
Zadania Zarządu::
- Kierowanie działalnością Stowarzyszenia;
- Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz;
- Składanie w jego imieniu oświadczeń oraz zaciąganie zobowiązań (konieczne jest działanie dwóch osób: Prezes + członek Zarządu);
- Wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia, składanie sprawozdań z ich wykonania;
- Przyjmowanie oraz skreślanie członków zwyczajnych i wspierających Stowarzyszenia;
- Rozpatrywanie sporów między członkami Stowarzyszenia
- Kadencja Zarządu trwa 3 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym lub tajnym w zależności od uchwały Walnego Zgromadzenia. Jeżeli statut nie stanowi inaczej, uchwały władz zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Członkowie Zarządu nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe. - W przypadku ustąpienia w czasie trwania kadencji członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej, władzom tym przysługuje prawo kooptacji z tym, że liczba osób dokooptowanych nie może przekraczać 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków: Przewodniczącego, jego Zastępcy i Sekretarza.
24.1 Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu Stowarzyszenia ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia;
24.2 Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba skazana za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
24.3 Członkowie Komisji Rewizyjnej wykonują swoje funkcje społecznie;
24.4 Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniu Zarządu z głosem doradczym;
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pozostawać w związku małżeńskim z
członkiem Zarządu
24.5 Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie całokształtu działalności merytorycznej i finansowej Stowarzyszenia;
- Występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń i żądanie wyjaśnień;
- wnioskowanie w razie potrzeby o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia;
- składanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań ze swej działalności oraz występowanie z wnioskiem w sprawie absolutorium dla ustępującego Zarządu;
- Uchwały władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej ½ ogólnej liczby uprawnionych do głosowania. W razie równej liczby głosów, decyduje głos Prezesa. Głosowanie jest jawne, może być tajne na żądanie przynajmniej 1/5 ogólnej liczby uczestników zebrania.
Majątek Stowarzyszenia
- Majątek Stowarzyszenia pochodzi z :
26.1 Składek członkowskich. Wysokość składki członkowskiej określa Zarząd Stowarzyszenia nie częściej, niż co 12 miesięcy. Składki są płatne jeden raz w roku, z góry, do dnia 31 marca każdego roku, na rachunek bankowy Stowarzyszenia.
26.2 Darowizn i dotacji od osób i instytucji
26.3 Ofiarności publicznej
26.4 Spadków i zapisów z tym, że Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku jedynie wtedy, gdy jest to oczywiste, że aktywa spadku przeważają nad pasywami oraz składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwami inwentarza.
26.5 Wpływów z działalności statutowej - Stowarzyszenie może posiadać majątek ruchomy i nieruchomy. Majątkiem zarządza Zarząd.
- Stowarzyszenie może podpisać umowę o przeznaczeniu określonej dotacji lub dofinansowania na określony cel związany z zakresem działalności Stowarzyszenia.
- Statut Stowarzyszenia zabrania:
29.1 Udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w linii prostej pokrewieństwa lub powinowactwa albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwanych dalej „osobami bliskimi”.
29.2 Przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
29.3 Wykorzystywania majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich , chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji albo podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 3 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
29.4 Zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz osób bliskich.
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
- O rozwiązaniu Stowarzyszenie i zmianie jego statutu decyduje Walne Zgromadzenie lub Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie większością ¾ głosów, przy obecności co najmniej ½ ogólnej liczby członków. W razie podjęcia uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zgromadzenie lub Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie powołuje Komisję Likwidacyjna składającą się z członków Stowarzyszenia.
- O ile Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia nie zadecyduje inaczej, majątek Stowarzyszenia po likwidacji, przeznaczony będzie na potrzeby Wielkopolskiego Centrum Onkologii w Poznaniu.
- W sprawach nie uregulowanych w statucie mają zastosowanie ogólnie obowiązujące przepisy ustawy: Prawo o Stowarzyszeniach.